„W życiu człowieka ważne są trzy rzeczy: pierwszą jest bycie życzliwym; drugą – bycie życzliwym; a trzecią – bycie życzliwym”. – Henry James

Życzliwość jest jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla siebie. Życie stanie się lżejsze, a twoje relacje najprawdopodobniej się poprawią. Będziesz czuł się szczęśliwszy ogólnie. Twoja samoocena i poczucie tego, że zasługujesz na dobre rzeczy w życiu, pójdą w górę. Ale jest to również jedna rzecz, która jest często zaniedbywana lub coś, co sprawia, że niektórzy mogą czuć, że na to nie zasługują. Bycie miłym dla siebie nie zawsze przychodzi naturalnie. Aby dokonać pozytywnej zmiany w tym zakresie, po prostu zacznij dziś nowy nawyk – życzliwość i miłość do siebie. Wszyscy mamy tendencję do myślenia o sobie jak najgorzej, gdy jesteśmy pod wpływem dużego stresu. Powiedzenie „jesteś swoim najgorszym krytykiem” jest prawdziwe nie bez powodu. Dlatego następnym razem, gdy poczujesz, że traktujesz siebie zbyt surowo, spróbuj zastosować te proste praktyki, aby zwiększyć współczucie dla siebie.

 

1. Mów do siebie z życzliwością

Zastanów się, jak mówisz do ludzi, których kochasz i na których ci zależy, a następnie zacznij tak samo traktować siebie. Bądź świadomy swojego wewnętrznego głosu – niech będzie on dla Ciebie przyjacielem lub kimś życzliwym, a nie kimś, kto jest surowy lub umniejsza Ci. To pomoże Ci się podnieść, gdy sprawy pójdą źle i pomoże Ci lepiej poradzić sobie z problemami.

2. Praktykuj wdzięczność

Często okazuje się, że ludzie, którzy praktykują wdzięczność i zauważają rzeczy, za które są wdzięczni, są szczęśliwsi i mają lepsze samopoczucie. Możesz spróbować pomyśleć o kilku rzeczach rano lub przed położeniem się do łóżka. Możesz powiedzieć o tym komuś z domowników lub zapisać je. Aktywnie skup się na pozytywach swojego dnia. Przeformułowanie sytuacji i szukanie pozytywów może pomóc wzmocnić Twoją odporność psychiczną.

3. Dokonuj aktów życzliwości wobec innych

Bądź miły dla innych. Małe gesty mają duży wpływ – czy to uśmiechając się do kogoś, czy też np. przepuszczając kogoś przed sobą w kolejce. Czynienie dobra dla innych poprawia Twoje własne samopoczucie, a jednocześnie pomaga rozjaśnić czyjś dzień.

4. Codzienna refleksja

Codziennie znajdź czas, by dać sobie trochę przestrzeni na refleksję nad tym, co się u Ciebie dzieje i jak się czujesz. Kilka minut, aby usiąść i pomyśleć lub napisać w dzienniku może pomóc Ci przetworzyć swoje myśli i uczucia oraz lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.

5. Dbaj o siebie

Utrzymywanie zdrowych rutyn i rytuałów jest ważnym sposobem dbania o siebie. Mogą to być takie rzeczy jak jedzenie śniadania, wygospodarowanie czasu dla siebie w ciągu dnia, planowanie tego, co się je, wykonywanie ćwiczeń i robienie rzeczy, które sprawiają nam przyjemność.

6. Bądź odpowiedzialny za siebie

Jeśli stresujący lub pracowity dzień kusi cię, by się poczęstować (na przykład śmieciowym jedzeniem) – zastanów się, czy jest to na pewno dobry pomysł. Poczęstunek od czasu do czasu jest w porządku, ale pamiętaj, by nie używać go za kazdym razem jako polepszacza nastroju, ponieważ może to sabotować wszystkie wysiłki, jakie podjąłeś, by o siebie zadbać. Współczucie dla samego siebie wiąże się z szacunkiem do samego siebie, a nie z autosabotażem.

7. Inwestuj w swoje zainteresowania

Rób rzeczy, które naprawdę są zgodne z Twoimi zainteresowaniami i pasjami. Jeśli masz twórczą passę, znajdź czas na jej realizację lub jeśli lubisz przebywać na świeżym powietrzu lub uprawiać sport – znajdź czas również na to. Są to rzeczy, które często mogą zostać zepchnięte z listy priorytetów, ale ważne jest, aby ich nie zaniedbać.

8. Praktykuj uważność

Mindfulness to sposób myślenia – koncentracja na tu i teraz. Zachęca do zwracania uwagi na chwilę obecną. Pomaga to ograniczyć zbytnie wybieganie w przyszłość (i martwienie się rzeczami, które jeszcze się nie wydarzyły) lub myślenie o przeszłości (i rozwodzenie się nad rzeczami, których nie można zmienić). Możesz świadomie robić prawie wszystko – zjeść posiłek, umyć zęby, czy wybrać się na spacer.

9. Spędzaj czas na łonie natury

Przebywanie w otoczeniu elementów świata przyrody może być uspokajające i poprawiać samopoczucie. Zastanów się, jak możesz znaleźć czas na obcowanie ze światem zewnętrznym i przyrodą. Może to być zieleń, np. ogród, spacer po parku, zielone przestrzenie wokół Ciebie. Może to być również woda, np. spacer nad kanałem, jeziorem lub rzeką, albo relaks na plaży lub części wybrzeża, jeśli są one w pobliżu.

10. Pomyśl o możliwościach

Znajdujemy się obecnie w trudnych czasach – pandemia, wojna, co jest zrozumiałym powodem zmartwień i stresu. Może pomóc przeciwdziałać tym uczuciom, jeśli uznamy, że jest to również wyjątkowy czas możliwości. Możemy zmienić nasze postrzeganie tego czasu jako szansę na przerwę, refleksję i reset. Pomyśl o rzeczach, których nie cieszyłeś się w swoim życiu wcześniej, i co możesz chcieć zachować lub zmienić w przyszłości.

„Nikt nie może się cofnąć i rozpocząć nowego początku, ale każdy może zacząć dzisiaj i zrobić nowe zakończenie”. – Maria Robinson

 

Źródła pomocne podczas tworzenia recenzji

źródło 1

źródło 2

źródło 3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj